Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

3) Επαγωγικοί συλλογισμοί, συνέχεια στις κατηγορίες και τα είδη

(6/9/2022 Παράκληση, σχολιάστε τις αναρτήσεις μου είτε θετικά είτε αρνητικά. Θα είναι μια ευπρόσδεκτη ικανοποίηση για την προσπάθεια που κατέβαλα. Ακόμα και οι αρνητικοί σχολιασμοί, θα βοηθούσαν να διορθώσω ορισμένες απόψεις. Ευχαριστώ)

-ΣΤ) Αποκλειστική Επαγωγή
-Με τον όρο αποκλειστική επαγωγή εννοούμε όλα τα είδη συμπερασμών που ενισχύουν μιαν υπόθεση αποκλείοντας άλλες. Από τους διάφορους κανόνες της αποκλειστικής επαγωγής οι πιο γνωστοί είναι οι μέθοδοι του J. S. Mill για την ανεύρεση αιτίων και την απόδειξη αιτιακών υποθέσεων. Οι μέθοδοι του Mill βασίζονται λογικά στην έννοια της ικανής/επαρκούς και της αναγκαίας συνθήκης. (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ 1ο «το να σε πατήσει το τρένο είναι επαρκής, αλλά όχι και αναγκαία συνθήκη για να τραυματιστείς»/ 2ο «η ύπαρξη οξυγόνου είναι αναγκαία, αλλά όχι επαρκής συνθήκη για μια φωτιά»).*
       {* Άλλοι μιλούν για συνθήκες. ενώ άλλοι για αιτίες. Βλέπε το μπλοκ μου Αιτίες, αναγκαίες και επαρκείς}

-Δυο οδηγίες για την κατανόηση των μεθόδων του Mill:
Ι- Μια ιδιότητα Α είναι ικανή/επαρκής συνθήκη (σ. σ. = αιτία) για μια ιδιότητα Β, μόνο εάν οποτεδήποτε είναι παρούσα η Α είναι παρούσα και η  Β.
Ι Ι- Μια ιδιότητα Γ είναι αναγκαία συνθήκη (σ. σ. = αιτία) για μια ιδιότητα Δ, μόνο εάν οποτεδήποτε είναι παρούσα η Δ είναι παρούσα και η ιδιότητα Γ.
-(Παράδειγμα: το να σε πατήσει τρένο είναι επαρκής αιτία για να τραυματιστείς, αλλά όχι και αναγκαία ∙ ενώ η ύπαρξη οξυγόνου είναι αναγκαία, αλλά όχι και επαρκής αιτία για μια φωτιά).
(Μας ενδιαφέρει η επαρκής αιτία όταν θέλουμε να παράγουμε ένα αποτέλεσμα, ενώ μας ενδιαφέρει η αναγκαία αιτία όταν θέλουμε να αποτρέψουμε ένα αποτέλεσμα).
-Για τους σκοπούς της αποκλειστικής επαγωγής δυο είναι οι βασικοί κανόνες:
ΚΑΝΟΝΑΣ 1: Το Α δεν μπορεί να είναι αναγκαία αιτία για το Β, αν το Α απουσιάζει όταν το Β είναι παρόν. 
ΚΑΝΟΝΑΣ 2: Το Γ δεν μπορεί να είναι ικανή (επαρκής) αιτία για το Δ, αν το Γ είναι παρόν όταν το Δ απουσιάζει.

- Οι μέθοδοι του Μιλ από τέσσερις, επεκτάθηκαν σε 7 από τον G.H. von Wright (μαθητή του Βιτγκενστάιν-Wittgenstein):

1) Κανονική μέθοδος συμφωνίας : Η μέθοδος αναζητάει σχέσεις μεταξύ αποτελέσματος και αναγκαίας αιτίας και βασίζεται στον αποκλεισμό όλων των αιτιών που απουσιάζουν όταν το αποτέλεσμα  είναι παρόν.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: αποκλείοντας ως αιτίες τα φαγητά που δεν έφαγαν οι διάφοροι συνδαιτύμονες που έπαθαν δηλητηρίαση, καταλήγουμε σε κάποιο φαγητό που έφαγαν όλοι ως την πιθανή αιτία  για τη δηλητηρίαση. 
2. Αντίστροφη μέθοδος συμφωνίας. Αναζητάμε επαρκείς αιτίες και αποκλείουμε όλες τις άλλες που είναι παρούσες όταν απουσιάζει το αποτέλεσμα.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Ψάχνουμε για να αποκλείσουμε από τις επαρκείς αιτίες τι έφαγαν αυτοί που δεν δηλητηριάστηκαν, αφήνοντας ως πιθανές επαρκείς αιτίες το φαγητό ή φαγητά που αυτοί δεν έφαγαν.
3. Μέθοδος διπλής συμφωνίας: Συνδυασμός των παραπάνω δυο μεθόδων. Αναζητάμε με τη μέθοδο του αποκλεισμού τις επαρκείς και αναγκαίες συνθήκες.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Αποκλείοντας στο προηγούμενο παράδειγμα, τι δεν έφαγαν όσοι δηλητηριάστηκαν και τι έφαγαν οι άλλοι, μένουμε με πιθανή επαρκή και αναγκαία αιτία κάποιο φαγητό ή φαγητά που έφαγαν αυτοί και μόνο που δηλητηριάστηκαν.


4. Μέθοδος της διαφοράς. Αναζητά μεταξύ των αιτιών ενός αποτελέσματος, την αιτία που είναι επαρκής για να το έχει προκαλέσει. Την αιτία που ισχύει στην περίπτωση αυτού του αποτελέσματος, απουσιάζει όμως από άλλες περιπτώσεις όπου απουσιάζει και το αποτέλεσμα.
5. Σύνθετη μέθοδος συμφωνίας και διαφοράς: Είναι συνδυασμός της κανονικής μεθόδου συμφωνίας και της μεθόδου της διαφοράς και αναζητά ικανές και αναγκαίες συνθήκες μεταξύ των συνθηκών που είναι παρούσες σε μια δεδομένη περίπτωση.
6. Μέθοδος των υπολοίπων: Όταν γνωρίζουμε ότι ένα αποτέλεσμα σύνθετο α, β, γ προκαλείται από μια σύνθετη ομάδα παραγόντων Α, Β, Γ, και γνωρίζουμε ότι ο Α προκαλεί το α και ο Β το β, τότε μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο Γ προκαλεί το γ.
7. Η μέθοδος των συνακόλουθων μεταβολών. Είναι παρόμοια με την προηγούμενη και εντοπίζει αιτιακή σχέση μεταξύ ενός παράγοντα, που δρα σε συνδυασμό με πολλούς άλλους παράγοντες, και κάποιου αποτελέσματος, ταυτίζοντας μεταβολές στο υποτιθέμενο αίτιο με μεταβολές στο αποτέλεσμα.
========

Τα ιστολόγιά μου




    Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

    2) Επαγωγικοί συλλογισμοί, κατηγορίες και είδη

    -Οι ειδικοί έχουν εντοπίσει έξι βασικές κατηγορίες επαγωγικών συλλογισμών, που οι περισσότερες περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα είδη:

    Α) κατηγορία: Επαγωγή από δείγμα σε όλο, που διακρίνεται στα είδη:
    -α 1. Επαγωγική Γενίκευση, από κάποιο δείγμα που έχει παρατηρηθεί σε συμπέρασμα γενικό, (κλασικό ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ τέτοιου συμπερασμού η γενίκευση που οδηγεί από την προκείμενη «όλα τα κοράκια που παρατηρήθηκαν ήταν μαύρα» στο συμπέρασμα ότι «όλα τα κοράκια είναι μαύρα»).
    -α 2. Στατιστική Γενίκευση: παρόμοια με το προηγούμενο, αλλά η προκείμενη και το συμπέρασμα αναφέρονται σε ποσοστά, (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ το 75% από ένα δείγμα  Θεσσαλονικέων δήλωσαν ότι δεν έχουν ανεβεί στο Λευκό Πύργο, άρα το 75% των Θεσσαλονικέων δεν έχουν ανεβεί στο Λ Π). 
    -Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται και οι δημοσκοπήσεις.

    Β) Επαγωγή από όλο σε δείγμα
    β 1. Άμεσος στατιστικός συμπερασμός: οδηγεί από προκείμενες της μορφής «ν% των Α είναι Β» και «το Γ είναι τυχαίο δείγμα των Α» στο συμπέρασμα «ν% των Γ είναι Β».
    β 2. Άμεσος ατομικός συμπερασμός: παρόμοιο με το παραπάνω είδος, αλλά  η ελάσσων προκείμενη και το συμπέρασμα αναφέρονται σε κάποιο συγκεκριμένο πράγμα. (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ «οι περισσότεροι λέκτορες δεν είναι εκατομμυριούχοι/ ο Χ είναι ένας τυχαίος λέκτορας»/ συμπέρασμα «το πιο πιθανό είναι ο Χ να μην είναι εκατομμυριούχος». 

    Γ) Επαγωγή από δείγμα σε δείγμα
    γ 1. Κανονική πρόβλεψη. Προκείμενες που δηλώνουν ότι ένα δείγμα ενός πληθυσμού που εξετάστηκε παρουσιάζει κάποια ιδιότητα, συμπέρασμα ότι ένα άλλο δείγμα του ίδιου πληθυσμού θα έχει πιθανόν την ίδια ιδιότητα. (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ «όλοι οι ποδοσφαιριστές που εξετάσαμε από πολλές διαφορετικές ομάδες, από πολλές χώρες, προέρχονται από φτωχές οικογένειες/ αυτή είναι μια ομάδα ποδοσφαιριστών που επιλέξαμε στην τύχη/ άρα υπάρχει μεγάλη πιθανότητα οι ποδοσφαιριστές της να προέρχονται από φτωχές οικογένειες».
    γ 2. Στατιστική πρόβλεψη: Το δείγμα δεν αναφέρεται σε όλα τα εξετασθέντα μέλη αλλά σε κάποιο ποσοστό του, οπότε και το συμπέρασμα αναφέρεται σε ίδιο ποσοστό. (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ «το 70 τοις εκατό των φοιτητών της φιλοσοφικής είναι κορίτσια/ αυτό είναι ένα τυχαίο δείγμα φοιτητών της φιλοσοφικής/ άρα αναμένουμε 70% αυτού του δείγματος να αποτελείται από κορίτσια».
    γ 3. Ατομική πρόβλεψη. Η ελάσσων προκείμενη και το συμπέρασμα αναφέρονται σε κάποιο συγκεκριμένο μέλος του πληθυσμού. (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ το 70 τοις εκατό των μαθητών των στρατιωτικών σχολών προέρχονται από αγροτικές οικογένειες/ ο Χ είναι ένας τυχαίος μαθητής της στρατιωτικής σχολής/ άρα κατά 70% πιθανόν ο Χ να προέρχεται από αγροτική οικογένεια».

    (Σ. σ.: Για την αναλογία θα δούμε τι λένε οι ειδικοί στην επόμενη ανάρτηση όπου παρατίθενται διευκρινίσεις τους ).

    -Δ) Υποθετικοπαραγωγική μέθοδος
          (= παραγωγή συνεπειών από υπόθεση).
    - Κάνουμε μια υπόθεση και βρίσκουμε τι συνέπεια μπορεί να έχει, συνέπεια που να μπορούμε να την ελέγξουμε με βάση την εμπειρία. (Οι πιο σημαντικές πάντως υποθέσεις αναφέρονται σε θεωρητικές οντότητες και είναι αναγκαστικά απομακρυσμένες από την εμπειρία. Τέτοιες θεωρητικές υποθέσεις μόνον έμμεσα μπορούν να ελεγχθούν- με την παρατήρηση δηλαδή και με το πείραμα).
    -Η πρώτη προκείμενη στο συλλογισμό είναι πάντα ένα απλό ή σύνθετο υποθετικό που συνδέει υπόθεση με συνέπεια, και ελέγχουμε όχι την υπόθεση αλλά την συνέπεια.
    - Η διάψευση της συνέπειας είναι παραγωγικός συμπερασμός. Μόνο η επαλήθευση είναι επαγωγικός συμπερασμός και απαιτεί την εξέταση και άλλων συνεπειών. 
    - ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ από την καθημερινότητα: 1ο. «αν ο ασθενής πάσχει από αλλεργία στην γύρη του πεύκου, τότε πρέπει η δοκιμαστική ένεση με γύρη πεύκου να προκαλέσει θετική αντίδραση». "Ο Γιατρός παρατηρεί αρνητική αντίδραση στο δοκιμαστικό. Συμπεραίνει έγκυρα ότι ο ασθενής δεν πάσχει από αυτή την αλλεργία = παραγωγικός συλλογισμός"  // 2ο. «αν ο δράστης μπήκε στο σπίτι από το ανατολικό παράθυρο, τότε πρέπει να υπάρχουν ίχνη στο παρτέρι που βρίσκεται κάτω από το παράθυρο». "Υπάρχουν ίχνη, άρα το πιθανότερο είναι να μπήκε από το παράθυρο= επαγωγικός συλλογισμός = γιατί ενδέχεται να άφησε επίτηδες ίχνη εκεί για να παραπλανήσει τις έρευνες, που επομένως πρέπει να συνεχιστούν για τη συλλογή και άλλων στοιχείων για τον εντοπισμό και τη σύλληψή του".
    -Πρέπει να τονίσουμε ότι μια υπόθεση έχει συνήθως περισσότερες από μια συνέπειες. Αυτό το στοιχείο έχει ιδιαίτερη σημασία για την επαλήθευση των υποθέσεων καθώς και για την επιλογή υποθέσεων πριν από κάθε έλεγχο.

    -Ε)  Συμπερασμός προς την Καλύτερη εξήγηση (ή απαγωγή)
    (το συμπέρασμα αποτελεί στο συλλογισμό αυτό την καλύτερη εξήγηση των προκείμενων).
    -Από μια σειρά προκείμενες, όχι απαραίτητα συνδεδεμένες μεταξύ τους, οδηγούμαστε σε συμπέρασμα που είναι ‘’η καλύτερη εξήγηση για τα δεδομένα αυτά, για τις προκείμενες αυτές’’. (ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ από τις προκείμενες/ δεδομένα «η υπηρέτριά μου Μ παραιτήθηκε ξαφνικά, η Μ αγόρασε ακριβό ρολόι, η Μ τώρα συχνάζει σε ακριβά κέντρα, η αμύθητης αξίας συλλογή γραμματοσήμων μου εξαφανίστηκε πριν λίγο καιρό» οδηγούμαστε στο πιθανό, αλλά όχι βέβαιο, συμπέρασμα «η Μ έκλεψε τη συλλογή γραμματοσήμων μου»).

    (Σ. σ: Στις διευκρινίσεις τους που παρατίθενται σε επόμενη ανάρτηση, οι ειδικοί μιλάνε για την ιδιαίτερη αξία που έχει η απαγωγή).

    Τετάρτη 25 Μαΐου 2011

    1) Οι Επαγωγικοί Συλλογισμοί και οι διαφορές τους από τους παραγωγικούς


    (6/9/2022 Παράκληση, σχολιάστε τις αναρτήσεις μου είτε θετικά είτε αρνητικά. Θα είναι μια ευπρόσδεκτη ικανοποίηση για την προσπάθεια που κατέβαλα. Ακόμα και οι αρνητικοί σχολιασμοί, θα βοηθούσαν να διορθώσω ορισμένες απόψεις. Ευχαριστώ)

    {Σημείωση 28/12/2018: Το ιστολόγιο αυτό το εμφάνιζα με τον τίτλο Λογική 2 (Logic 2)- απάλειψα το 2 και εμφανίζεται πλέον με τον τίτλο Λογική (Logic) }

    ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΑ
    -Επαγωγικοί είναι οι συλλογισμοί που πιθανολογούν και παρουσιάζουν το συμπέρασμα ως πιθανό και όχι ως βέβαιο. Αντίθετα, παραγωγικοί είναι αυτοί που βεβαιώνουν και παρουσιάζουν το συμπέρασμα ως βέβαιο.
    -Στους επαγωγικούς συλλογισμούς περιλαμβάνεται και ο αναλογικός συλλογισμός. *
    -Έχουμε, ανάλογα με το είδος των προκείμενων που περιέχουν, κατηγορικούς, διαζευκτικούς και υποθετικούς επαγωγικούς.
    -Ανάλογα όμως με τον τρόπο που σκεφτόμαστε για να συγκεντρώσουμε προκείμενες και να βγάλουμε το συμπέρασμα, οι ειδικοί λένε ότι έχουμε έξι κατηγορίες επαγωγικών συλλογισμών, που κάθε μια έχει ένα ή περισσότερα είδη. (Βλέπε κατηγορίες και είδη στην επόμενη ανάρτηση, με αριθμό 2).
    -(Οι επαγωγικοί πάντως συλλογισμοί, ας σημειώσω πρόσθετα, εμφανίζονται σε μια παράγραφο με τους τύπους που εμφανίζονται και οι παραγωγικοί, τύπους που αναφέρω στο μπλοκ Συλλογισμοί και Είδη Παραγράφων. Αποτελούνται δηλαδή από προκείμενες και συμπέρασμα σε διάφορους συνδυασμούς).
    -Θα παραθέσω αρχικά, το τι λένε οι ειδικοί στα βιβλία τους (οι εννέα φιλόσοφοι του Πανεπιστημίου Πίτσμπουρκ των Η Π Α στο "εισαγωγή στη φιλοσοφία της επιστήμης" * και ο Φ. Β. Καργόπουλος καθηγητής του Α. Π. Θεσσαλονίκης στο "το πρόβλημα της επαγωγικής λογικής") και μετά, σε άλλη ανάρτηση μερικές σκέψεις, που αναφέρω και σε άλλα μπλοκ που έχω αναρτήσει.

    ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ
    -Στην απόπειρά μας να γνωρίσουμε τον κόσμο είτε στη σφαίρα της επιστήμης είτε στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής, έχουμε ανάγκη από τη χρήση της επαγωγής, γιατί η παραγωγική διαδικασία δεν επαρκεί.
    - Η παραγωγή λέγαμε, αναφέρει ο Φ. Β. Καργόπουλος, μέχρι σήμερα ότι οδηγούσε από το γενικό στο ειδικό ενώ η επαγωγή αντίστροφα από το ειδικό στο γενικό. Πρόκειται για λανθασμένη διάκριση. (Γιατί υπάρχουν επαγωγές, όπως η πρόβλεψη, που οδηγούν από το γενικό στο μερικό και υπάρχουν παραγωγές, όπως η γενίκευση του υπαρξιακού ποσοδείκτη, που οδηγούν από το μερικό στο γενικό. Γενικά και η παραγωγή και η επαγωγή μπορούν να οδηγήσουν από γενικό σε μερικό, από μερικό σε γενικό, από μερικό σε μερικό, και από γενικό σε γενικό). Στη θέση αυτού του εσφαλμένου κριτηρίου, μπορούμε να προτείνουμε τέσσερα κριτήρια που είναι σε θέση να διαχωρίσουν με ακρίβεια τους επαγωγικούς από τους παραγωγικούς συμπερασμούς.

    -ΠΡΩΤΟ κριτήριο είναι της λογικής εγκυρότητας. Οι παραγωγικοί συμπερασμοί είναι λογικά έγκυροι (= αδύνατο από αληθείς προκείμενες να προκύψει ψευδές συμπέρασμα), ενώ οι επαγωγικοί λογικά άκυροι (= είναι δυνατό από αληθείς προκείμενες να προκύψει ψευδές συμπέρασμα). Κάθε λογικά έγκυρο επιχείρημα, εξάλλου, είναι παραγωγικό, γιατί όλα τα επαγωγικά με αυστηρή λογική είναι λογικώς άκυρα.
    -ΔΕΥΤΕΡΟ κριτήριο, η έννοια της πιθανότητας. Το συμπέρασμα στην παραγωγή δίνεται (από σωστούς πομπούς λόγου) με βεβαιότητα, ενώ στην επαγωγή με πιθανότητα.
    -ΤΡΙΤΟ κριτήριο, το αλώβητο ή το μη αλώβητο του συμπεράσματος από προσθήκη προκείμενης ή προκείμενων. (Η προσθήκη μιας ή περισσοτέρων  προκείμενων σε ένα έγκυρο παραγωγικό επιχείρημα δεν αλλοιώνει την ισχύ του συμπεράσματος. Αντίθετα, σε ένα επαγωγικό επιχείρημα μπορεί να μεταβάλει την ισχύ του συμπεράσματος, φαινόμενο που παρατηρείται πολύ συχνά).
    Παράδειγμα: Τα 95% των ανθρώπων που διαβάζουν μια μόνο εφημερίδα διαβάζουν την εφημερίδα που πρόσκειται στην πολιτική παράταξη της προτίμησής τους, // Ο Χ διαβάζει μια μόνο εφημερίδα, την Ψ, η οποία πρόσκειται στην παράταξη Ω.// Άρα: Υπάρχουν 95% πιθανότητες να αληθεύει ότι ο Χ ανήκει στην παράταξη Ω. → Η ισχύς του συμπεράσματος μειώνεται ή και εκμηδενίζεται  αν προσθέσουμε τις προκείμενες:  ο Χ είναι φιλόλογος, διαβάζει εφημερίδα μόνο τις πέμπτες, η εφημερίδα Ψ έχει φιλολογικό αφιέρωμα κάθε πέμπτη.

    -ΤΕΤΑΡΤΟ κριτήριο, η επαύξηση της γνώσης, ή η μη επαύξηση. {Χαρακτηριστικό γνώρισμα των  επαγωγικών συλλογισμών που τους διακρίνει από τους παραγωγικούς είναι ο «επαυξητικός» τους χαρακτήρας. Το συμπέρασμα κάθε επαγωγικού συλλογισμού έχει ευρύτερο περιεχόμενο από ό,τι δηλώνεται στις προκείμενες (ο επαγωγικός συλλογισμός συμπερασμός αυξάνει τη γνώση, μάς οδηγεί από τα γνωστά στα άγνωστα). Ενώ στους παραγωγικούς συλλογισμούς το συμπέρασμα εμπεριέχεται πάντοτε στις προκείμενες, ποτέ δεν λέει τίποτα περισσότερο από ό,τι λένε οι προκείμενες}.
    ============
    Προσθήκη 3/6/2011
    -Οι εννέα φιλόσοφοι του Πανεπιστημίου Πίτσμπουργκ των Η Π Α στο βιβλίο τους ''εισαγωγή στη φιλοσοφία της επιστήμης'' διατυπώνουν ως εξής τα τέσσερα κριτήρια:
    Α)η παραγωγή είναι μη ενισχυτική ενώ η επαγωγή ενισχυτική.  Β) στην παραγωγή από αληθείς προκείμενες προκύπτει αληθές συμπέρασμα, ενώ στην επαγωγή από αληθείς προκείμενες μπορεί να προκύψει λανθασμένο/ψευδές συμπέρασμα. Γ) νέες προκείμενες στην παραγωγή αφήνουν αδιάβρωτο το συμπέρασμα- (σ.σ.: απλώς, τότε έχουμε πλατειασμό), ενώ έστω και μια νέα προκείμενη στην επαγωγή μπορεί να διαβρώσει το συμπέρασμα, ακόμα και να το ανατρέψει τελείως, και Δ) η παραγωγή είναι μια διαδικασία του ναι ή του όχι- δηλαδή ένα επιχείρημα και το συμπέρασμά του είναι ή έγκυρο ή άκυρο- , ενώ στην επαγωγή το συμπέρασμα χαρακτηρίζεται από βαθμούς εγκυρότητας.
    * Οι εννέα φιλόσοφοι είναι οι: Merrilee H. Salmon, John Earman, Clark Glymoyr, James G. Lennox, Peter Machamer, J. E. McGuire, John D. Norton, Wesley C. Salmon, Kenneth E. Schaffner. Ο πρωτότυπος τίτλος του βιβλίου τους είναι : Introduction to the Pfilosophy of Science, 1992.  Η έκδοσή του στα ελληνικά γίνηκε από τις Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης- τρεις εκδόσεις 1998, 1999 και 2001(απόδοση στα ελληνικά από τα αγγλικά Πάνος Θεοδώρου, Κώστας Παγωνδιώτης, Γεώργιος Φουρτούνης, επιστημονική επιμέλεια μετάφρασης: Αριστείδης Μπαλτάς). 

    * (Προσθήκη 28/6/2011): Πολλοί φιλόλογοι διερωτώνται αν ο αναλογικός συλλογισμός αποτελεί  ιδιαίτερη κατηγορία συλλογισμού ή είναι είδος συλλογισμού που ανήκει στην κατηγορία 'επαγωγικοί συλλογισμοί'. Να τι αναφέρεται στο βιβλίο των 9 φιλοσόφων, σελ. 13, που δίνει λύση σ' αυτό το ερώτημα:  Όλα τα ορθά από λογική άποψη επιχειρήματα κατατάσσονται σε δυο κατηγορίες, στα παραγωγικά και επαγωγικά= Εννοεί επομένως ότι τρίτη κατηγορία συλλογισμών δεν υπάρχει, ότι δεν υπάρχει κατηγορία αναλογικού συλλογισμού και ότι αυτός είναι είδος του επαγωγικού συλλογισμού. Ο Φ. Β. Καργόπουλος εξάλλου, κατατάσσει τον αναλογικό συλλογισμό ευθέως στην κατηγορία των επαγωγικών συλλογισμών.

    ΠΡΟΣΘΗΚΗ 4/9/2017: Για τα επιχειρήματα γενικά, βλέπε στο ίντερνετ τη δημοσίευση Βάσω Κιντή: Επιχειρήματα (Βάσω Κιντή, αναπληρώτρια Καθηγήτρια φιλοσοφίας σε ένα από τα τμήματα του Πανεπιστημίου Αθηνών).
    ===============

    Τα ιστολόγιά μου